מע"מ על בסיס מזומן: איפה זה עומד?

נפתח ישר ולעניין בבעיה היסודית: בעוד שהתשלום על עבודתנו מתעכב לפי שוטף-פלוס, אנחנו מחויבים לשלם למדינה את המסים והמע"מ על תשלום זה מיד, חודשים ארוכים לפני שהגיע אלינו בפועל. מצב זה גורם לפערים ניכרים וקבועים בתקציב העסקי והמשפחתי, ואף הם מקשים עלינו עד מאוד לחסוך ולממש זכויות כגון ימי מחלה וחופש. למעשה, המצב חמור עד כדי כך שעצמאים סיפרו לנו שהם נאלצים לקחת הלוואות כדי לשלם מס ומע"מ על הכנסות שיגיעו רק בעוד חודשים ארוכים (וייתכן גם שלא יגיעו לעולם, אם הלקוח יסרב או לא יוכל לשלם בסופו של דבר). למעשה, דווקא חודשים טובים במיוחד עלולים להיגמר בעוד הלוואה.

פתרון חלקי (מאוד מאוד): רשות המסים הכירה בבעיה והתירה לבעלי מקצועות חופשיים ולכל נותני השירותים שהמחזור השנתי שלהם אינו עולה על 15 מיליון שקל (רובנו כנראה)  להוציא ללקוח/מעסיק בתום העבודה חשבון עסקה ולא חשבונית מס (מצורף בסוף הפוסט האישור הרשמי לעיונכם, ותודה ללהב על שהעבירו לנו אותו). על חשבון העסקה הוא לא חייב לדווח (ולשלם מס ומע"מ) עד שתתקבל ההכנסה בפועל. כשתתקבל ההכנסה, הוא יוציא חשבונית מס וקבלה, ידווח עליהן, ישלם מע"מ ומס מתוך הסכום שכבר קיבל, והכול בא על מקומו בשלום. רשות המסים אפילו הגדילה לעשות וכתבה מפורשות, כדי שיהיה לגמרי ברור: "כוונת המחוקק היתה כי נותני שירותים ידווחו על עסקאותיהם רק לאחר קבלת התמורה על ידם, קרי, על בסיס מזומן".
נשמע טוב, לא?

אלא שכאן מתעוררת בעיה קשה מקודמתה: חזירוּת. על פי ההיתר של רשות המסים, הלקוח/מעסיק אמור לשלם לעצמאי נותן השירות על סמך חשבון עסקה ולדרוש ממנו חשבונית מס רק אחרי שהעביר לו את השכר על עבודתו. אבל על סמך חשבון עסקה הוא לא יכול לקזז מע"מ, ועל סמך חשבונית מס – כן. עד היום הוא היה רגיל לקבל מאתנו חשבונית מס ולקזז מע"מ בגינה עוד לפני ששילם לנו את המע"מ הזה בפועל. כמה נוח. ועכשיו, כשאנחנו באים עם ההיתר של רשות המסים, לקוחות/מעסיקים רבים פשוט מסרבים. כשהם צריכים לבחור בין למנוע מאתנו דאגה וקושי ובין להרוויח עוד כמה ג'ובות, הג'ובות מנצחות. ואין לנו מה לומר להם – הרי רשות המסים רק התירה להקל עלינו, ולא חייבה. אז הם אמנם חזירים, אבל זה חוקי.

הדרך לפתרון אמיתי, קבוע וכולל: אנחנו חייבים להוכיח לרשות המסים שההיתר באמת נחמד, אבל לא עובד בשטח בכלל. לשם כך אנחנו אוספות שמות של מאות לקוחות/מעסיקים שמסרבים, וכשהם יהיו בידינו, נעלה את הנושא לדיון בוועדת הכספים של הכנסת (בעזרת חברי כנסת כמובן, כבר יש נרתמים), ושם נראה לרשות המסים שלא מספיק להרשות לאנשים להיות בני אדם, צריך להכריח אותם.

וכאן אנחנו, כלומר אתם, צריכות אתכם: אנחנו חייבות שתשלחו אלינו שמות של לקוחות/מעסיקים שלא מוכנים לעבוד עם חשבון עסקה. בלי זה לא נוכל לקדם את העניין, כי רשות המסים תחזור ותגיד שהיא את שלה כבר עשתה. אנחנו מבטיחות שנעביר אך ורק רשימת שמות של חברות, ולא של העצמאים המדווחים, כך שפרטיותכם מובטחת.

ובכן, מכאן והלאה זה אך ורק בידיים שלכם:

1. הורידו את הקובץ (PDF) עם ההיתר המפורש של רשות המסים לשלם לנו על סמך חשבון עסקה. הנה הוא כאן: היתר רשות המסים
2.  עשו את המעשה התמים הבא: שִלחו את ההיתר במייל לכל לקוח/מעסיק שעובד אתכם על סמך חשבוניות מס, ידעו אותו על התוכן בעדינות ובנחמדות, ובקשו להתחיל לעבוד עם חשבון עסקה במקום חשבונית מס.
3. הסכים? – נהדר! ספרו לנו על זה! (ישמח אותנו מאוד לדעת שעשינו איזה שינוי בעולם 🙂
לא הסכים? (כי הם לא ערוכים לזה, כי היועץ המשפטי שלהם מסרב, כי מערכת הנהלת החשבונות לא מתאימה, ועוד אלף ואחד תירוצים)  – כתבו לנו במייל את שמם. שוב, אנחנו מבטיחות שלא לקשר אתכם אליהם. אנחנו נעביר אך ורק רשימת שמות של חברות, ולא של העצמאים המדווחים.

ברגע שיהיו בידינו מאה שמות, ומוטב מאתיים או שלוש-מאות, נצא לדרך בוועדת הכספים.

ועד אז – עִמדו על זכויותיכם כעובדים וכבני אדם.

שנה טובה ומתוקה,
כנרת ורינת

 

 

 

מאמרים קשורים

שיתוף

אודות המחבר

(0) Readers Comments

Comments are closed.