המאבק בתקשורת כללי — 22 ספטמבר 2011
געגועים לחופש: ראש השנה לעצמאים

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג של דבורית שרגל.

מאת: כנרת יפרח

בסוף השבוע יחול ראש השנה, והפעם בימים חמישי ושישי. אני זוכרת היטב את התענוג שהיה פושט בי כשהייתי שכירה במערכת של מגזין נחשב וגיליתי, כמו עכשיו, שלוח השנה מיטיב אתנו ומגיש לנו סוף שבוע שמתחיל ברביעי בצהריים. גם השנה הזמינו אותי חברים, הורים ובני משפחה לפתוח איתם את השנה בסופשבוע ארוך. אבל אני אסתפק בארוחת חג משפחתית ואחזור מיד הביתה. יקיריי השכירים שוכחים את זה בכל פעם מחדש, אבל בשבילי, כעצמאית, מדובר בימי עבודה יקרים.

כן כן, אני מנהלת את כל ההיבטים של העסק שלי מצוין, תודה על ההתעניינות. ואף על פי כן אני לא מצליחה לממש את זכותי היסודית לחופש בימי חג רשמיים. וגם בימי מחלה אגב, כי עם פתק מהרופא לא הולכים למכולת, לא עצמאים לפחות. יתר על כן, אני בת 33, ואין לי, וגם לא תהיה לי בשנים הקרובות, שום פנסיה. כמו כל מעמד הביניים בעשור האחרון, גם אני נאבקת על המאזן שלי ולא חוסכת שקל לא בחיסכון קצר מועד ולא בחיסכון לעתיד המדומיין שלי. אלא שכעצמאית מוטל עליי נטל נוסף שאני פשוט לא מצליחה להתמודד אתו: אין לי שום יום חופש, וכשאני חולה יש לי נקיפות מצפון שאני לא עובדת בתפוקה גבוהה מספיק, ואין לי שום רשת ביטחון לעת זקנה או לעת מצוקה שיכולה להרגיע אותי שלפחות בעתיד יהיה טוב. ועל זה יצאתי למאבק עם רינת שניידובר (33, צלמת ומתרגמת ספרותית מספרדית), גם היא עצמאית, גם היא נתונה בתסכול גדול, ובכעס.

 עצמאים משלמים 16.5 אחוז מהכנסתם מדי חודש לביטוח לאומי. שכיר, בתמורה לאותו הסכום (שחלק ממנו משלם המעסיק ולא העובד עצמו), מקבל בין היתר דמי אבטלה, דמי לידה, החזר על שירות במילואים ועוד. לעצמאי אין דמי אבטלה. אף פעם. גם אם ניהל עסק במשך עשר שנים, העסיק בו עובדים, שילם מס וביטוח לאומי כדת וכדין מדי חודש בחודשו – הוא לא יקבל ולו שקל אחד אם יאלץ לסגור את העסק, ולא יהיה לו אפילו יום אחד של חסד לחפש בו עבודה חדשה. נשים עצמאיות נדרשות להחזיר חלק מדמי הלידה שלהן בגלל חישוב מעוות של הביטוח הלאומי (שמתחשב רק בשנה שבה העצמאית ילדה, ולא עבדה כמה חודשים מתוכה). ונמצאו כבר העצמאיות שסיפרו לנו שבעקבות הלידה, ואחרי החישוב המעוות, הן נמצאו חייבות לביטוח הלאומי. מילואימניקים מקבלים החזר על השכר האבוד שלהם, אבל איש אינו מוכן להקשיב להם כשהם מספרים שחודש של היעדרות מהעסק הוא לא רק שכר, הוא גם הפסד של לקוחות וספקים ועבודה עתידית, ולפעמים חודש אחד במילואים פירושו חודשים ארוכים של שיקום והכנסות אפסיות.

הלנת שכר היא אחת מעברות העבודה החמורות ביותר, יסוד היסודות של העסקה הוגנת, ולפיכך נתונה לפיקוח הדוק של המדינה. אבל רק הלנת שכר של שכירים, כי שכר של עצמאים המדינה בעצמה מלינה. וכדי שדברים יהיו פשוטים יותר המציאו לזה גם שם חצי-בירוקרטי שמסתיר את ההִתחזרות: "שוטף-פלוס". וכך אדם שנתן שירות לעילא ולעילא, עמד בזמנים והפיק תוצר לשביעות רצונו של הלקוח, יקבל את שכרו רק אחרי ארבעה, חמישה חודשים. למה לא אם אפשר. מדובר במנהג ישראלי אקסקלוסיבי, שיהיה ברור. זה לא קורה בשום מקום אחר בעולם בהיקפים כאלה ובמשכי זמן כאלה. ורק כאן המדינה שותפה מלאה למנהג המחפיר, ואפילו משרדי ממשלה, שעליהם כבר נאסר לעשות כן, ממשיכים ומלינים שכר של עצמאים.

אבל את המס והמע"מ המדינה דורשת מיד. עבדת? כדי שהלקוח יואיל בטובו להתחיל לספור לך את השוטף-פלוס הוא דורש שתוציא לו חשבונית מס (אפילו שזה בכלל לא הכרחי). הוצאת חשבונית? שלם עליה – מיד – מס ומע"מ. פער הזמנים הבלתי נסגר ובלתי נסבל הזה הוא צרה צרורה שגורמת לעצמאים לקחת הלוואות רק כדי לשלם מס ומע"מ על הכנסות שהם עוד לא קיבלו.

שכבה שנפגעת במיוחד מהיעדר פיקוח על תנאי העסקה של עצמאים היא קבוצת הפרילנסרים, שהם אמנם עצמאים אבל יש להם מעסיק עיקרי יחיד. הם עובדים כמו שכירים בדיוק מבחינת תנאי העבודה (שעות, התנהלות, מחויבות למעסיק), אך כמו יתר העצמאים אינם זכאים לזכויות הנובעות מיחסי עובד-מעביד, כמו נסיעות, שעות נוספות, ימי חופשה ומחלה, דמי אבטלה ועוד. כבר הוגשה הצעת חוק בנושא, המבוססת על המודל הספרדי, אך ועדות הממשלה מכשילות אותה למרבה התמיהה.

אז זהו. ככה זה קורה שאני לא יכולה לממש זכויות יסוד כמו ימי מחלה וחופשה. לא כי זה המחיר מחויב המציאות של עסק עצמאי ולא כי אני לא מנהלת טובה. פשוט מאוד: אם מלינים שכר של עצמאי אבל דורשים ממנו את המס כמו שעון, ולא משלמים לו דמי לידה או מילואים, והוא צריך לחסוך בעצמו ליום סגריר בנוסף לתשלום של 16.5 אחוז לביטוח שלא מוכן לבטח אותו, ואין שכר על שעות נוספות ונסיעות אפילו כשהוא עובד מול מעסיק, ועוד לא דיברנו על בירוקרטיה שגורמת לו לבקש את נפשו למות במקום לסייע לו להתפתח, אז בסופו של יום אין לו מרחב נשימה אפילו ליומיים של ראש השנה.

להצטרפות למאבק לזכויות יסוד של עצמאים הירשמו לרשימת התפוצה בעמוד הפייסבוק שלנו.

מאמרים קשורים

שיתוף

אודות המחבר

(0) Readers Comments

Comments are closed.